Bizalom. Szövetség. Jövő.

Work Werk

Work Werk

Munkahelyi kérdezz-felelek – A jó kommunikáció kulcsa a pozitív üzenet

2020. május 13. - Aquilone

Ahogy az élet minden területén, úgy a munkahelyen sem mindegy, hogyan kommunikálunk.

Lerágott csontnak tűnhet a munkahelyi kommunikáció témája, hiszen nagyon sarkítva nem kell sok minden hozzá: világosan és érthetően fogalmazz és légy udvarias, kedves, bármilyen szintű kollégával is beszélj. Ezek pedig mind fontos tényezők, ám sajnos nem elégségesek ahhoz, hogy a párbeszédeket valóban megnyugtatóvá, örömtelivé és értékessé tegyék.

Az emberi agy alapvetően úgy működik, hogy a pozitív üzenetek hatására kezd el dopamint termelni, vagyis a mindennapi kommunikációban is érdemes arra törekedni, hogy „betaláljunk” az agynak ezen részébe. Felmerülhet a kérdés, hogy oké, hogy ez így van, de az élet nem csak habos torta – főleg most nem az, – és nem kaphat mindenki mindig jó hírt a munkahelyén. Természetesen nem is erről van szó, hanem arról, hogy igen, még a kellemetlen híreket vagy kéréseket, kérdéseket és válaszokat is lehet jólesően tálalni (már amennyire az adott körülmények között lehetséges).

kerdezz-felelek.png

Kérdések

Érdekes megfigyelni, hogy a magyar nyelv lehetőséget ad arra, hogy eleve tagadásban tegyük fel a kérdéseinket. Sokan maguk sem veszik észre, de folyamatosan így kérdeznek, és eleve behozzák már a kérdésbe a negatív üzenetet. Ez különösen vezetői pozícióban okozhat problémákat, mivel hosszútávon demotiváló hatása lehet a munkavállalókra. Érdemes tehát arra figyelni, hogy a kérdéseinket úgy fogalmazzuk meg, hogy azok valamilyen pozitív konnotációval bírjanak.

Senki nem tudja a megoldást? → Tudja valaki a megoldást?

Nem tudnál segíteni? →Tudnál nekem segíteni?

Nem lehet eltolni a határidőt? → El lehet tolni a határidőt?

Válaszok

Az sem mindegy, hogy egy kérdésre milyen hangszínnel, milyen hatással érkezik a válasz. Még ha valamiben nem vagyunk kompetensek vagy épp nem érünk rá, akkor sem elegáns a teljes elutasítás – ez különösen igaz akkor, ha egy beosztott fordul valamilyen problémával a feletteséhez. Feszült légkört és komoly bizonytalanságot okozhat az, ha nem pozitív üzenetet kap az agyunk egy kérdésre.

Nekem ehhez semmi közöm. → Más területen vagyok érintett.

Nincs semmi baj. → Minden rendben van.

Oldjátok meg. → Együtt kitalálunk valamit.

Kérések / Utasítások

A legtöbb munkahely hierarchikus rendszerben működik: a felettesek kiadják a feladatokat, amiket a beosztottak a megadott paraméterek szerint a megadott határidőre elvégeznek. Egy főleg nagy és felelősséggel járó projektnél azonban nem mindegy, hogyan érkeznek az utasítások. Lelkesítően és motiválóan, vagy a felszín alatt fenyegetően, hogy ha bárki bármilyen hibát vét, azt azonnal kínpadra ültetik. Nem kell mézes-mázosnak lenni és nem is a folyamatos buksi simi a cél, de az általános munkamorál és a munkavállalók teljesítménye szempontjából sem mindegy, mit és hogyan kérünk tőlük.

Ez legyen a prioritás. → Adjunk bele most mindent ebbe a projektbe.

A cég számára fontos a siker. → Mindannyiunk érdeke, hogy ez jól sikerüljön.

Mindenki tudja a dolgát. → Dolgozzunk úgy, hogy a legjobban tudjunk együttműködni.

A bejegyzés trackback címe:

https://aquilone.blog.hu/api/trackback/id/tr6615689794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása