Bizalom. Szövetség. Jövő.

Work Werk

Work Werk

Vezetői aknakereső, avagy hova ne lépj, ha jó főnök akarsz lenni

2020. április 22. - Aquilone

A fél világ home offica-ba kényszerült, a vezetőknek pedig nincs könnyű feladatuk azzal, hogy távolról irányítsák csapataikat. A megfelelni akarás hevében pedig könnyen előfordulhat, hogy olyan hibákat vétenek, amelyekkel épp az ellenkezőjét érik el annak, amit szeretnének. Fontos, hogy ne felejtsük el, ez a helyzet most mindenkinek nehéz.

vezetoi_akna.png

Akna: Félinformációk

Alapvetően is fontos, a mostani helyzetben pedig nélkülözhetetlen a transzparencia és a nyílt kommunikáció. Ne csak félinformációkkal lásd el a csapatod tagjait – mindenről, ami érinti a projektet vagy őket magukat, értesítsd őket. Ha a kollégák érzik a bizalmat, és tudják, hogy nem érhetik őket meglepetések, sokkal nyugodtabban és kiegyensúlyozottabban végzik majd a munkájukat.

Akna: Ellenőrizgetés

Nincs annál bosszantóbb, mint amikor az ember haladna a teendőivel, de nem tud, hogy mert ötpercenként megkérdezi valaki, hogy áll egy-egy feladattal. Vezetőként érthető, ha látni szeretnéd, hogy állnak a folyamatok, de erre van egy sokkal kényelmesebb és elegánsabb módszer. A feladatok delegálásakor a csapat közösen szabjon meg határidőket, amikorra elkészül egy-egy részfeladat. Így mindig tudni fogod, mit mikorra várhatsz, az pedig már teljesen elfogadható, ha csúszás esetén rákérdezel az illetékesnél, hogy mi a késés oka. Ebben az új felállásban még fontosabb a csapaton belüli bizalom, törekedj ennek a kiépítésére, hogy neked se kelljen az ellenőrizgetéssel töltened az idődet, és a csapatod tagjai is lelkiismeretesen elvégezzék a feladataikat. Tartsatok csapat megbeszéléseket és vonjátok felelősségre azokat, akik nem tartották magukat a közös megállapodásokhoz!

Akna: Túl magas elvárások

Mindenki igyekszik a tőle telhető legjobb teljesítményt nyújtani, de meg kell értened, hogy otthoni körülmények között (főleg, ha a képbe bejön egy-két gyerek is, akikkel nem mellesleg tanulni is kell), a kollégák nem fognak tudni olyan tempóban dolgozni, mintha az irodában ülnének. El kell fogadnod, hogy a nyolc óra nem nyolc óra lesz – vagy ha mégis, nagy valószínűséggel nem egyben, – és ha tetszik, ha nem, alkalmazkodnod kell hozzá. Ne légy egy hajcsár ostorral a kezedben, hiszen ezzel csak plusz stresszt pakolsz a csapattagok nyakába. Légy empatikus, és a plusz feladatok helyett inkább tehermentesítsétek egymást, ahol csak lehet.

Szükséged lehet arra, hogy változtass a szemléleteden, és a ledolgozott órák száma helyett a jó minőségben, időre elvégzett munkát vedd figyelembe. Próbálj meg nagyobb szabadságot adni a csapatod tagjainak abban, hogy megtalálják azt az egyensúlyt munka és magánélet között, ahol mindkét területen jól tudnak teljesíteni. Ne feledd, hogy most nem csak az emberek fizikai jólléte forog kockán, de a pszichénknek sem tesz jót a sok bezártság. Egy támogató, teljesítményt értékelő közeg nagyon sokat segíthet azon, hogy legyen eredmény, miközben a munkavállaló is jól érzi magát.

Akna: Közömbösség

Vezetőként fontos feladatod a csapatod összetartása és a minőségi munkavégzéshez szükséges környezet, kommunikáció és gördülékenység támogatása. Személyesen, az irodában ezek könnyebben mennek, de home office-ban sem lehetetlen küldetés. Az online meetingek során ne csak a feladatokra fókuszálj, hanem figyeld a kollégák nonverbális kommunikációját is, és ha úgy látod, hogy szükséges, avatkozz be. Ha látod valakin, hogy nincs jól, kérdezd meg (akár külön hívd fel), hogy minden rendben van-e, kell-e neki segítség valamiben. Két kolléga közti konfliktust se nézz tétlenül: a témaváltás helyett azonnal oldjátok fel a feszültséget a későbbi problémák elkerülése végett.

Csak semmi pánik!

Azok számára, akik még sosem dolgoztak otthonról ezelőtt, komoly stresszt okozhat az attól való félelem, hogy távolról nem elég láthatóak, nem nyilvánvaló, hogy mennyit dolgoznak. Ezek a kollégák a pánikmunka csapdájába eshetnek: sokkal többet dolgoznak, mint az valójában indokolt lenne, mivel úgy érzik, csak akkor biztos a pozíciójuk, ha erejükön felül teljesítenek. Vezetőként a fentiek mellett az is fontos feladatod, hogy odafigyelj a csapatod mentális jóllétére, és úgy delegáld a feladatokat, hogy mindenkinek kellő mennyiségű ideje maradjon a pihenésre is. A stresszes munkakörnyezet ugyanis egyenes út a kiégéshez, ami most igazán senkinek sem hiányzik.

A bejegyzés trackback címe:

https://aquilone.blog.hu/api/trackback/id/tr2215628480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lenörd hofstadter 2020.04.23. 07:06:58

Vajon hány helyen derül ki, hogy az eddig csak ordítozó tanulatlan de csókosként vezetői pozícióba tolt középvezetőre valójában semmi szükség, a sok esetben nála képzettebb melósok nélküle is tudják a dolgukat...

lenörd hofstadter 2020.04.23. 10:33:01

@Visceroid:

Vajon hány helyen derül ki, hogy az eddig csak ordítozó tanulatlan de csókosként vezetői pozícióba tolt középvezetőre valójában semmi szükség, a sok esetben nála képzettebb dolgozók nélküle is tudják a dolgukat...

Visceroid 2020.04.23. 14:51:16

"a kollégák nem fognak tudni olyan tempóban dolgozni, mintha az irodában ülnének."

Lassabban gépelnek, vagy mi lesz? :D Meg az irodában hogy megy? Ha nincs 4-re kész a gépelés akkor ki vagy rúgva, vagy mi van? :D
süti beállítások módosítása