Bizalom. Szövetség. Jövő.

Work Werk

Work Werk

Munkahelyi szép üzenet – így is lehet e-mailt írni!

2020. május 06. - Aquilone

A fél világ otthonról dolgozik, az információcsere nagy része pedig e-mailben zajlik. Írásban azonban könnyen belesétálhatunk olyan kommunikációs csapdákba, amelyek feszültséghez vezethetnek a csapaton belül.

munkahelyi_levelezes_png.png

Az írásban történő kommunikáció még a magánéletben sem mindig könnyű; egy ártatlannak szánt üzenetből is pillanatok alatt patália kerekedhet, ha a címzett félreérti. A munkában is nagyon fontos tehát, hogy odafigyeljünk arra, mit, hogyan és milyen csatornán keresztül kommunikálunk. Sokunk számára jelent kihívást a home office, nincs szükség olyan további stresszforrásokra, amiket könnyedén elkerülhetünk.

Itt vagyok, nem vagyok itt, rögtön jövök, ebédelek…

Az irodában csak körbe néztél, és azonnal láttad, hogy a kollégád a helyén van-e vagy sem. Home office-ban azonban ez nem működik. Éppen ezért nem butaság jelezni a többieknek, hogy elszaladsz ebédelni vagy aznapra befejezted a munkát – csakhogy nem e-mailben! Nagyon bosszantó tud lenni, amikor belépve a levelezésedbe azzal szembesülsz, hogy ötven olvasatlan üzeneted van – aztán kiderül, hogy a fele csak beköszönő meg hogy vagy. Félreértés ne essék, a jó munkakapcsolathoz nélkülözhetetlen a kötetlen csevegés is, de erre érdemes inkább chat platformot választani: Facebook, Skype vagy a munkahelyi levelezőprogram saját chatje. Ezek használatával is tudni fogjátok, ki van gépnél és ki nincs, de nem lesz egy rakás valójában spam e-mail, amik ezeket taglalják.

Re:Re:Fwd:Re: Mi van?

A soha véget nem érő e-mail láncokban könnyen elveszhet az információ, ráadásul elég zavaró, ha már annyira hosszú a levél tárgya, hogy csak megnyitást követően látod, miről is szól – már ha egyáltalán még mindig ugyanazt a témát boncolgatják az újabb és újabb üzenetek küldői, amiről eredetileg elindult a beszélgetés. A félreértések és a fontos infók elvesztésének elkerülése érdekében érdemes folyamatosan új tárgyat megadni a leveleknek aszerint, hogy éppen mit tartalmaz az adott üzenet. Így ha valamit vissza kell keresned, percek alatt megtalálod, és nem kell egy akár többszáz válaszos levélfolyamban fél órát keresgélned. Egy egyszerű projekt példáján keresztül szemléltetve tehát valahogy így kellene, hogy kinézzen a dolog:

Tárgy: Feladatok – XY projekt

Ezekben a levelekben beszélitek meg, kinek mi a teendője az adott projekt kapcsán, milyen határidőket kell betartani, és mik a teendők követendő útmutatói.

Tárgy: Kérdés – XY projekt

Ha bárkinek kérdése merül fel munka közben a projekttel kapcsolatban, nem szerencsés ezt abban az e-mail láncban feltenni, amivel a projekt indult. Hiszen a feladatoknak nincs köze ahhoz, hogy egy dián kör vagy oszlopdiagramot használj.

Tárgy: Update – XY projekt

Amikor elkészül egy részfeladat, vagy új információ érkezik a projekttel kapcsolatban, érdemes már a tárgy mezőben feltüntetni ezt. Így mindenki tudni fogja, hogy ha update kezdetű levelet lát, akkor biztosan fontos infót tartalmaz.

Tárgy: Jóváhagyásra – XY projekt

Ha elkészült a feladat, szintén érdemes új e-mailben jóváhagyásra küldeni.

Ahogy korábbi levelemben írtam…

Mindannyiunk számára stresszes ez az időszak, nincs szükség passzív-agresszív viselkedésre, bujtatott beszólásokra – főleg a munkacsapaton belül! Ha valaki kérdez valamit, válaszolj kedvesen, és ha te kérsz valamit is alázattal, a csapatod iránti bizalommal tedd. A kollégáknak érezniük kell, hogy számíthatnak egymásra, és még ha néha bénáznak is, akkor is szeretet és nem beszólogatás veszi őket körül. Hidd el, sokkal jobbat tesz a te lelkednek is, ha kedvesen fogalmazol; ez most nem az irónia és a szarkazmus ideje.

Ok, ??? és egyéb csúnyaságok

Bizonyára nem csak minket bosszant, ha elküldünk egy csodásan megkomponált e-mailt, amire mindössze egy „ok” érkezik válaszként, vagy elküldünk egy bonyolult csatolmányt, amire három kérdőjelnél többet nem képes reagálni a címzett. De ugyanígy kapni sem túl felüdítő egy olyan anyagot, amihez annyi a komment, hogy „küldöm”. Nagyon fontos a tiszta és kedves kommunikáció – még akkor is, ha az ember nem ér rá, és gyorsaság címszó alatt megfeledkezik az etikett alapszabályairól. Köszönöm, kérem, szívesen – használd ezeket bátran. Plusz egy fél mondat leírása nem vesz el annyi időt az életedből, hogy emiatt csússz el egy határidővel.

A bejegyzés trackback címe:

https://aquilone.blog.hu/api/trackback/id/tr6115661794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.05.06. 12:39:41

A legfurcsább és legértelmetlenebb céges íméles szokás naponta többször köszönni ugyanannak az embernek.

KiraCeles 2020.05.06. 15:56:10

Ha már e-mail - nem csak karantén idejére: talán arról sem ártana ejteni egy-két szót, hogy a tárgy mező alapból arra való, hogy tartalom alapján visszakereshető legyen az e-mail. A hivatkozási szám az egy egészen más dolog. Sajnos nálunk ezt nem tudják, így semmilyen hivatalos intézkedésről szóló e-mail nem kereshető vissza, mert mindig az intézkedés számát írják a tárgy mezőbe, ahelyett, hogy azt írnák oda, hogy miről szól. Már gondoltam, hogy táblázatot kellene vezetni róla, hogy melyik intézkedésnek mi a száma és a tárgya, de lusta vagyok.
A másik, amit imádok, bár szerencsére ritkán fordul elő, amikor valaki egy rövid üzenetet (pl. kérdést) küld, és a tárgybezőbe írja. Én meg nézem, hogy üres az e-mail. Aztán megnézem, mi lett volna a tárgya, és rájövök, hogy: jaaaa... De közben veszítettem 3 másodpercet... :-)

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2020.05.06. 20:24:16

Sőt, ha vége egy témának, jön a : köszönöm, majd a szívesen, majd ugyan, nincs mit, stb...

vuvuvu2 2020.05.07. 10:08:57

És az mennyire hatékony kedves blogger hogy a nap azzal telik hogy párhuzamosan 5 platformon csekkolod a kommunikációt? Megmondom: semennyire.
süti beállítások módosítása